Bespaar op je waterfactuur dankzij regenwaterrecuperatie
01-12-2014
Een moestuin op het dak, de toekomst van tuinieren?
15-12-2014

Vlak voor en vlak na de winter zijn voor dakdekkers traditioneel drukke tijden. Klanten vragen massaal check-ups van hun plat dak aan om de komende maanden zonder problemen door te komen. Maar waar moet je op letten tijdens een dakinspectie? Wij lijsten alle aandachtspunten op voor bitumen en kunststof dakbanen, zodat je je klanten nog beter van dienst kunt zijn.

Checklist tijdens de dakinspectie

Een jaarlijkse check-up van platte daken is noodzakelijk. Let tijdens die inspectie vooral op eventuele beschadigingen aan de dakbaan veroorzaakt door:

  • vliegende of rollende steenslag
  • metalen panelen van apparaten die onvoorzichtig of zonder bescherming op het dak geplaatst zijn
  • scherpe voorwerpen of bevestigingsonderdelen die op het dak achtergelaten zijn na de installatie van nieuwe apparaten
  • bevestigingsonderdelen die uit de dakbaan steken
  • overlappingen die losgekomen zijn door sterke wind of hevige vorst

De volgende zaken kunnen op termijn tot beschadiging leiden:

  • een gedegenereerde dakbaan of oppervlakte deklaag
  • stilstaand water, onvoldoende afvoer
  • niet-vastgehechte stukken
  • overvloedige scheuren, plooien, blaren, vouwen en ribbels
  • vuile dakbanen waarop mos of vegetatie groeit

Controleer ook de staat van de omliggende gebouwen of constructies, zoals:

  • schoorstenen, dakventilatoren, buizen, …
  • muren aan opstanden
  • dakuitrusting
  • goten, waterafvoeren, afvoerbuizen
  • leuningen en muurbekledingen
  • rand- en opstandsafwerkingen (slabben, afdekprofielen van uitzettingsvoegen en muurkapprofielen)

Wat te doen bij beschadigingen aan bitumen dakbanen?

Bij een beschadiging aan de afdichting moet de herstelling gebeuren door stroken dakbaan van gepaste grootte te vlamlassen. Bij brandrisico, kunnen de overlappingen uitgevoerd worden met warme lucht of met Derbiseal S. Scheuren en blazen dicht je met Derbimastic S en glasvezelband. Om het dak weer mooi egaal te krijgen, zijn Derbiliquid S en Derbisilvertop Spray aangewezen. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor het regenereren van oude roofing.

Reparaties aan kunststof daken (VAE)

Een scheur in een Vaeplan dakbaan herstellen, gebeurt het best met de detailbaan Vaeplan F van 1,5 mm dik.

Alvorens de scheur te herstellen, is het noodzakelijk de ‘wonde’ te reinigen. Dat kan met een borstel en een gewoon reinigingsmiddel. Nabehandelen doe je met Vaeplan Reiniger.

Nu kan de reparatiestrook gelast worden. Bij kleine sneden speelt de bevestigingswijze van de dakbaan geen rol. De randen van de snede dienen wel over enkele centimeters ongelast te blijven. Bij lange sneden op verlijmde of met ballast voorziene daken moet een strook Vaeplan F van 20 of 25 cm breed aangebracht worden. Over de snede blijft deze strook 10 cm ongelast.

Als de mechanisch bevestigde dakbaan over een grote lengte is doorgesneden, is een extra mechanische bevestiging langs de snede aangeraden. Doe dit langs beide zijden van de snede in het centrale gedeelte van de baan en enkel langs de brede zijde van de snede dicht bij de naad. Overlas het geheel ten slotte met een strook Vaeplan F (1,5 mm) voldoende breed, zodat de bevestigingen en de snede vrij of ongelast blijven.

Tot slot nog enkele aanbevelingen bij de herstelling van een oude Vaeplan-dakbaan:

  • Pak altijd de oorzaak van het probleem aan en niet het symptoom (zo vermijd je tijdelijke oplossingen).
  • Pas je werkwijze aan aan de staat van de dakbaan:
    • a) als het oppervlak behoorlijk glad is, eerst water en vuil verwijderen, eventueel spoelen, drogen, grondig reinigen met Vaeplan Reiniger en goed laten uitdampen. Ten slotte lassen met koude lasvloeistof.
    • b) is de dakbaan ruw geworden (wat mogelijk is bij oude banen), verwijder dan eerst het grof vuil met een borstel en schuur dan het oppervlak glad (met schuurpapier of een schuurmachine). Vervolgens de stappen zoals in a) doorlopen.
  • Bij te koud weer de oude dakbanen niet met hete lucht lassen. Ofwel proberen de werkzaamheden uit te voeren bij warmer weer, ofwel het oppervlak voorverwarmen (tot het ‘handwarm’ is) en dan met een koude lasvloeistof lassen.